Pages

Wednesday, January 19, 2011

Voyage to Zhangjiagang, China

Setelah seharian kapal ak bergerak menyusuri sungai Zhang Wei, akhirye tiba juga di port seterusnya, Port of Zhangjiagang. Sepatutnya perjalanan ak utk ke sini xdela sampai sehari, tp oleh sebab kitorang menyusuri sungai, kapal kitorang juz gerak in maneuvering mood (bukan full speed). Jarang nk jumpe situasi camni, selalunya kitorang maneuvering xlama, juz beberapa minit, then full speed. Nie dekat 16jam maneuvering, all da way lah, sehingga sampai ke next port. Maka, bergilir2 lah ak ngan Rijal utk "duty". Kononnya duty, tp kitorang juz tolong2 watckeeper take log ship movement je (salin dalam note setiap pergerakan engine kapal, slow, half, full, stop sekali ngan time).


*******

Kt Zhangjiagang nie, kapal kitorang akan discharge lagi cargo buat kali ke penghabisan. Tank yg tinggal cuma sebijik je lagi. Dan lepas nie, kapal kitorang akan pulang ke Malaysia, dan InsyaAllah kitorang sempat smbut raya di sana =D Dan hari nie, ak xpuasa. Hey, bukan ak saje tinggal. Puasa, tp halfday. Puasa ak terbatal sebab ak pengsan dalam engine room. Ak xpenat, keje juz cam biasa je. Cume hari nie, kapal kitorang, engine side, akan buat proses desludging. Desludging nie proses di mana segala tank2 minyak kotor kt atas kapal nie (engine room) akan dikosongkan. Ianya akan disedut dan ditransfer ke sludge barge (kapal sludge). Benda kitorang jual tau, dorang (orang port kt sini) beli.


Ak terpengsan sebab mase tu ak kt main hole (lubang access / pintu tank), tengah sounding minyak kotor tu. (Sounding nie proses menyukat jumlah minyak yg ada kt dalam tank). Minyak nie kitorang akan heat up supaya density nya akan kurang, means minyak jadi cair, so senang la nk pump out. Mase minyak tengah heat up tu, vapor akan produce dan naik keatas dan of coz vapor nie akan kuar ikut main hole.Ak plak kt main hole, duk sedut bau minyak yg da vapor tu. Ap lagi, khayal laa ak, cam mat gian da ak duk sedut vapor minyak yg semerbak tu. Tah bile ak pon tibe2 collapse, dan nasib ak baik sebab xterhumban ke dalam tank minyak tu. Tidak, ad laa sorang crew yg pulang dengan kain kapan. Minyak dalam tank tu panas, da tu dalam lebih kurang semeter lebih (ikut bacaan sounding tape ak). Superman pon arwah lau jatuh dalam nie. So, bila ak sedar, ak da kt ECR. Bangun2 je oiler duk bebel2 kt ak, 2nd plak duk suruh ak minum susu. Haa~ Susu nie memang bagus utk remove segala toksik di dalam badan, especially hydrocarbon. Lau kite tersedut vapor minyak pape, minum la susu banyak2. InsyaAllah segala toksik dari minyak tu akan kuar ikut urine =) Nie laa sebabnye ak TERskip puasa hari nie. Bukan ak sengaja, TER pengsan, so, TERbatal jgk laa puasa ak.


Proses desludging nie mengambil mase selama lebih kurang 5 jam, start dari pukul 2 ptg (lebih kurang laa) then settle pukul 7 mlm. 3 buah sludge barge datang mase tu utk sedut semua minyak kotor / sludge kt kapal ak nie. Lepas da settle, (hari tu ak xpegi bukak puasa, da xpuasa, buat ap nk pegi bukak puasa) geng2 sludge barge nie pon bayar kt kitorang harga sludge yg dorang amik tu. Ak pon pelik, nape dorang bayar. Padahal minyak tu minyak kotor, lau dorang xbeli, kitorang da bakar minyak tu dalam incinerator, xguna simpan lame2. Pastu pulak, proses pump out sludge pon kitorang xinvolve, juz sounding je. Sume proses, setting line, pump, tools ape sume, dorang sendiri yg uruskan. Kitorang juz rilex sambil perhatikan ap yg dorang buat dalam engine room. Tapi kitorang plak yg dapat bayaran. Ahh, xkisah laa. Pape pon kitorang da dapat duit (2nd engineer yg pegang sume duit tu), dan dibahagi sama rata. Xkira la ap rank sekalipon, sume dapat sama banyak. Nie lah kelebihan engine crew kapal ak nie, dorang jenis berhati perut, sebab tu ak boleh survive lama2 atas kapal nie. Lau nk banding ngan kapal yg member baik ak naik, MUAMMAR FAQHRULLAH BEIG from AET COMPANY, ak xtau laa, jauh beza langit dan bumi. Nk tau lebih lanjut pasal pengalaman member baik ak tu, pegi la lawat2 blog beliau.


Kitorang sume dapat 50usd seorang. Persoalannye, duit yg ak dapat nie, halal ke haram? Sebab sepatutnya, mengikut ap yg dorang duk citer, setiap kali kapal jual sludge, segala wang akan diberi kpd company. Masalahnya, company xgtau pape pon pasal desludging, cuma crew2 kapal je yg buat inisiatif sendiri utk jual sludge nie, dan bayaran pon hand to hand serta harga pon kitorang sendiri yg deal. Xde specific log atau record pon yg kitorang amik. Konpius....Tapi duit nie ak guna buat beli topup Celcom dan ak juz guna utk ak sorang je. Ak xtau ap hukumnya, yg ak pasti, ak keje utk wang 50usd tu sampai pengsan2. So????


Pape pon, lepas da settle sume proses desludging, kapal ak pon da xde cargo lagi, sume tank da kosong, maka kami teruskan lagi perjalanan kami. Perjalanan kami seterusnya, heading back to Malaysia. We're going back !! Puasa juz tinggal seminggu saje lagi, pasni nk sambut raye plak. Xsemena2 air mata ak mengalir tatkala ak mengingati saat2 ak beraya kt umah. Setiap malam, bermula pada malam tu, kitorang sume pasang lagu raya kuat2. Sume crew, setiap bilik, lau ak pegi mesti dengar lagu raye. Especially 2nd engineer ak, tiap2 malam, dan tiap2 kali die naik ke bilik, die mesti pasang lagu raye kuat2. Perjalanan utk ke Sandakan juz 5 hari, nk raya lagi 8 hari, means sempat sangat la nk sambut raya kt Malaysia. Kitorang dikira amat beruntung sebab dapat sembut hari yg penuh bermakna nie kt negara sendiri. Cam member2 ak, mase raye nie laa dorang kt tengah2 laut, ad yg kt Afrika (SYER SYARHAN ngan ABDUL AZIM), kt U.S (MUAMMAR FAQHRULLAH BEIG), dan lain2. Ak ngan Rijal memang untung. Alhamdulillah, dapat jugak ak nangis2 ngan family, emo2 ngan si A. Hahahaha~ MALAYSIA, HERE WE COME !

No comments:

Post a Comment