Pages

Wednesday, January 12, 2011

Voyage to Mumbai, India

Hari nie ak da xrase mabuk2 dan pening2 cam sebelum nie lagi da. Pagi2 lagi ak bangun, ak da rase cm sihat sangat. Hehe..Rahsianya, sebelum tido semalam 2nd bg kami minum air Kukubima (produk dari Indonesia utk tambah tenaga). Rase air tu sama cam fresh oren cume ia lagi manis sedikit dan xmasam. Care buat, koyak plastic die, tuang dalam gelas, bancuh pakai air sejuk, minum. Memang best lau minum time2 dahaga. Kitorang kena minum air nie juz nk tambah tenaga dan  prevent dari pengsan or collapse mase keje. Yela, pas muntah2 kitorang da hilang selera makan. Pagi nie rase cm da bley je nk keje lame2. So, lepas siap2, kitorang pon proceed laa ke engine room dan start sambung keje yg tertangguh. Kitorang sume kena rush sebab xlame lagi kapal akan sampai ke Port of Mumbai, India dan kapal nie akan di'audit'.


Setelah 4 hari kami bekerja keras, dan kapal pon da tiba kt Port of Mumbai, akhirnye engine room da bertukar wajah. Macam nk raye, kitorang cat sume machineries, lantai setiap platform, main engine, bulkhead, tank top dan bersihkan sume tempat, ECR, workshop, cold room, power pack room, ateering gear room, dan sume tmpat yg ad "Room" kt belakang. Nie laa sedikit pic yg sempat ak upload. Banyak sangat lau nk upload sume, lambat =( So, ak tunjuk mane yg ak buat je laa. Rijal, sori...Hehehehe =)

Salah satu pump : Bilges Pump

Pump jugak : Oily Bilges Pump

Generator Lube Oil Pump

Economizer (Salah satu sauna percuma atas kapal)

Salah sorang yg menjayakan acara cleaning

Greaser Julius Kambey

Kat sini pon lau bley kitorang nk cat jgk, tp xsampai

*******

Maka, hari yg ditunggu telah pon tiba. Sume engineer ngn deck officers berdebar2 menunggu kedatangan juruaudit. Dorang akan check satu persatu machinery yg ada atas kapal nie, dan akan ade remark mengikut kondisi machinery tersebut. So, kalau bad, maka bad jgk laa status kitorang yg operate and maintenance machinery tu, dan akan effect kt salary. Juruaudit kali nie orang Malaysia, bekas chief engineer company ak nie laa, MISC Berhad. Name die Syamsul Rijal, org negeri mane pon ak da lupe, ingat name je sbb ade "Rijal". Hehe...Bagi department ak, engineers yg high rank laa yg berdebar2, kitorang lak (cadet ngan junior rating) duk happy2 sambil membusykan diri dgn bergambar. SNAP !! SNAP !! SNAP !!!

Gates of India

Bot Kastam India

Butcher Island (pulau buatan untuk oil storage)

Deretan bot-bot nelayan kt depan Gate of India

Taj Hotel Bombay

Kapal sebelah

Kelihatan beberapa pekerja tempatan melepaskan lelah

*******

Lepas da siap sesi audit, barulah kapal kitorang buat ap yg sepatutnye kt port nie, iaitu discharge cargo. Proses discharging cargo nie agak lame dan bergantung pada size tank yg terlibat. Kali nie, cuma tank2 kecil saje yg terlibat, so kami stay kt sini utk 8 jam sahaja. Kitorang xdibenarkan turun (shore leave) kt sini sebab mngikut security level, Port of Mumbai berada dalam level 2. Level 2 bermaksud, port kt sini kurang selamat dan hanya orang2 yg tertentu (50% of crew - rule mase tu, maybe sekarang da lain) sahaja yg bley turun.


Haaa,lupe nk gtau, kt port nie jgk berlaku pertukaran crew dimana 5th engineer kitorang, Ritchly (warga Filipina) akan sign off dan new 2nd engineer, MD Saperi (orang Johor) pula akan sign on. Tapi 2nd engineer lama akan stay sehinggalah die selesai tugasnye iaitu "Handing Over Job" kpd 2nd engineer baru. Proses handing over sangatlah leceh, dan ianya perlu detail dan "old 2nd" kena pastikan die pny reliever (new 2nd) betol2 faham keadaan dan situasi sebenar setiap machinery di dalam kapal nie. Lau xhanding over betol2, in case accident happen, old 2nd akan dipersalahkan. Cam biasa, effect kt salary =)

No comments:

Post a Comment