Pages

Sunday, January 9, 2011

Passing Red Sea

Ak bgn awal hari nie, lebih kurang pukul 6pg. Yeah,,this is my 1st day keje. So, xleh laa nk buat onar. Lepas da siap mandi, kejut roommate (Rijal Fahmi @ Ricai Pelis on FB), semayang subuh, ak pasang laptop dan dgr selagu dua. Juz nk hidupkan mood pagi. Tibe2 ak teringatkan umi ku dirumah. Ak ingat lagi ap yg ak buat lau kt umah time2 camni, tgk tv, usik adik bongsu ak smpai nangis2, kdg2 ak tido pagi. Hehe~ Lepas Rijal da siap mandi n smayang, kitorang pon siap2 laa pkai coverall dan terus ke engine room,tepat pukul 6.45 pagi. Skema gile kan? Da 2nd engineer gtau smalam, "Korang kena turun sebelum ak turun" So,mane laa kami tau die nk turun bile,pkul brapa. Kitorang pon decide laa nk turun awal, pas subuh.


Bile smpai kt engine room, kitorang masuk dalam engine control room (E.C.R) dlu (seperti yg disuruh 2nd engineer smalam), die ckp "Anytime korang nk masuk keje kt engine room, korang kena masuk ECR dlu then report kt watchkeeper. Aku xnak korang main masuk suka2 hati je. Kang pape jadi kt korang, xde orang tau. Ak plak yg kena" Kt dalam ECR, watchkeeper mase tu, 4th engineer ngn greaser Bob tgh duty. Dorang terkejut bile tgk kitorang turun engine room sblum pkul 7. Dorang tny laa "Ey,apsal da turun? Awalnye korang bangun. Korang da makan ke?" Kitorang senyum je laa, pastu ckp " Ntah,kitorang xtau nk kna turun pkul bpe" 4th pon brief laa kt kitorang plak. Rupenye, dorang yg xduty (kitorang pnggil Dayworkers. Dayworkers nie selalunye 2nd engineer, 5th engineer, oiler, junior rating, dan cadets) turun keje pkul 8.00 pagi, then knock off (atau name glamornye "PANGKAH") pukul 5.00 ptg. Laaaaaa,baru kitorang tau.


Lepas sembang2 ngn 4th n greaser Bob, kitorang pon naik laa breakfast. Makanan pagi tu kitorang rase ckup2 best. Padahal mkn sosej ngn telur scramble je. Yela, kt ALAM mne dapat makanan cani, da la bley amik ikut suke je sampai kenyang. Lau kt ALAM, huh, mmg hampeh, lau sosej sah2 dapat sebatang, telur plak sesudu (thats why laa ak kurus =P)

Officer's Pantry

Aku tengah bakar roti tu

Officers Dining Salon


*******

Pas da settle makan2, kitorang pon terus laa turun ke engine room smula utk keje. Ak pon xtau ap yg bakal ak buat kt atas kapal nie, juz tggu je laa 2nd suruh bt ap. Then, tepat pkul 8 pagi, sume engine crew (Dayworkers) turun dan berkumpul di ECR. Kitorang (Dayworkers) sume tggu arahan dr 2nd or chief engineer sblum buat any keje. Benda nie dipanggil "Tool Box Meeting". Sume keje pada awalnye juz 2nd or chief engineer yg tau, dorang kadang2 akan counting dengan deck side pasal keje. Contohnye, lau ad machinery yg rosak, watchkeeper atau sape2 saje crew yg observe, dorang akan inform kt 2nd or chief. So,kitorang yg bawah2 nie laa akan tolong repair. Cam kitorang (Kadet) akan jd "Tool Box Bergerak" 2nd. Sume benda, dari screw, tukul, spanner, shifter, crowbar, akan kitorang bawa. Mase 2nd ngn oiler buat keje, kitorang juz carry all this tools and observe on what they do. Mudah kan keje kadet? =D Hahahaha. Keje camtu je, thats why kitorang juz dapat elaun je, xbanyak, RM 800 plus2. Ok laa dgn keje kami. Heee~~~


Maka bermula keje aku sebagai kadet atas kapal. Keje pertama kami, bilang berapa bijik anak tangga kt engine room dan bilang berapa step nk sampai kt tangga. Nampak cam bodoh kan? Tp lau korang nk tau, ad sbb yg penting nape 2nd suruh kitorang buat camtu. In case of emergency, katakan blackout tbe2 ke time tgh keje, engine room akan totally gelap. So, kalau mase tu kite xbawak lampu, at least mase nk naik tangga, kita xkan gelabah dan tau ktne kite berada mase tu.


So,kitorang pon bersiar-siar laa kt engine room.........


Testing Phone Booth

IGG Room

Tools Table

Economizer Platform

Main Engine (Bottom Platform)

Steering Gear Room


 *******


Akhirnya kapal ak kuar jgk dr Terusan Suez, dan kini berada di Red Sea~Kelajuan kapal kini ditingkatkan sedikit kerana sudah memasuki sea passage. Kitorang dapat notice pasal nie dari bridge (compartment dimana steering kapal dikawal oleh deck side).


Setelah sehari suntuk kitorang round2 dalam engine room, dan jam sudah mnunjukkan pukul 5ptg, kitorang pon naik lah ke bilik selepas mndapat kebenaran dr 2nd. Malam tu, kitorang xtau nk kna buat ap, so kitorang turun jgk ke engine room lepas smayang maghrib (kitorang jama' terus ngn solat isya'). Sembang2 pasal umah ngn watckeeper, dorang tny, tak nyesal ke join keje kt kapal? Nnti korang xdapat balik umah bile raye, nnti awek lari laa, nnti korang idup xmacam orang normal laa, mcm2 lagi laa. Hahahaha~ Kitorang gelak ramai2. Tbe2 rase cm best plak duk atas kapal ngn orang2 cmni. At least terhibur, xde laa stress sangat.


Hurm, ngantok laa plak bile tgk jam da pukul 12mlm. So,kitorang balik smula ke bilik, then terus tido. Another nite onboard ship. Ak still terbayang2 saat ak kt umah. Lau mase nie, ak sure da lame tido ngn adik laki ak. Huk3~ Ap laa yg die tgh buat skarang eik. Yela, kt Malaysia, bru pukul 7mlm. Aku duk berangan2 sampai laa tuppppp..tido~~ ZzZzZzZzZzZzzz....

2 comments:

  1. Hahaha~
    Nice laa Khalis!!!

    C-Call
    A-Anytime
    D-Do
    E-Every
    T-Things
    Hehehe~

    ReplyDelete
  2. kah3~ yeah,,,like, like, like !!!! :D

    ReplyDelete