Pages

Thursday, January 6, 2011

INTRO-DUCT-TION



Salam w.b.t semua. Aku still baru lagi kt sini,dan inilah citer pertama yg aku post. Aku xtau cane nk start cerita nie sume. Nak buat blog nie pon da bape hari ak pening, xfaham sangat sbb ak buta IT. Hak3~ so,aku main hentam je laa. Korang bace la penulisan rojak aku nie. Actually, aku ada pengalaman yg nak dikongsikan kat korang. Nilah tujuan aku buat blog sebenarnya. Aku rasa dgn care nie buat ak puas hati..haha =) Let me introduce myself......

Aku merupakan student di Akademi Laut Malaysia (ALAM), batch DME24 (Diploma in Marine Engineering ke 24). Batch aku seramai 202 orang (aku pon lupe sebab bilangan kitorang xtetap coz ramai yg quit,kena reject,kena recourse,so 202 nie jumlah yg grade baru-baru nie) dan terdiri dari pelbagai bangsa. India, cina, melayu, dan juga foreigner dari Ukraine, Pakistan, Yaman, India, China, Bangladesh, dan Indonesia. Majoriti bilangan kitorang adalah lelaki. Perempuan juz seramai 10 orang sahaja. Actually perempuan agak  ramai pada awalnye,tp setengahnye quit atas sebab-sebab tertentu dan inilah baki perempuan yg tinggal. Kitorang dipanggil kadet dan setiap aktiviti kitorang akan based pada regimentation system. So,maybe sebab tu orang-orang yg xtau pape pasal ALAM, dorang akan ingat kami part dari TLDM. Batch aku (engineering) berpusat di Batu Rakit, Terengganu. Lagi satu batch (nautical studies) berpusat di main campus kt Masjid Tanah, Melaka. Kesimpulannya, ALAM juz ada 2 batch or 2 course, engine side and deck side. Tempoh pembelajaran kitorang juz 3 tahun, dah nama pon diploma. 2 tahun kt ALAM (sem 1 – sem 2, sem 5 – sem 6), dan setahun onboard ship (sem 3 – sem 4).

Aku tertarik utk join ALAM nie sebab aku dah di’brainwash’ ayah aku. Ayah aku lah yg promote kt aku benda-benda nie sume. So,die lah yg bersalah "campak" ak ke bidang lautan dalam nie. Aku sendiri xtau pape pasal ALAM pd awalnye sebab aku apply kt paper Utusan Malaysia utk MISC Berhad (Malaysian International Shipping Company Berhad). Rupenya MISC Berhad tu juz sponsorship dan ak dihantar ke ALAM utk study course yg ak pilih (marine engineering). Ops, lupe lak nk bgtau, kitorang study kt ALAM nie under sponsorship masing-masing dan aku under MISC Berhad. Lain-lain kawan aku, ada yg under AET (American Eagle Tanker), Bumi Armada, OBU (Offshore Business Unit), MMHE (Malaysian Marine Heavy Engineering), GCB (Global Carrier Business), V SHIP, YEMEN LNG, dan lain-lain sponsor lagi. So,anything company akan bayar, dr tempat tinggal, makan minum, pakaian, buku-buku, sume company yg tanggung. Elaun? Yup, kitorang pon dpt elaun jgk. Not much, juz RM200. Ok la tu dari xdpat langsung kn? =D hahaha~

So, itulah sedikit sebanyak intro pasal kisah ak nie. Aku sure xramai yg tau cane dan ape yg stiap seaman or seaferer lalui spanjang berada kt laut sane. Jauh dari family, jauh dari girlfren, jauh dari kehidupan normal manusia, jauh dari segala2nya, tp bile kite jauh dgn sume tu, kite akan rase makin dekat dgn Tuhan. Percayalah =)

4 comments:

  1. waaahh!dah ada belog!!!aku follow ye!kau follow aku jugak!hehe

    ReplyDelete
  2. hahaha~ ak pon xtau nape tibe2 ak ade blog nie..sape ntah sruh ak buat..follow laa lau nk follow,ak xkisah..ak pon xtau ap benda jadi lau follow2 nie..kah3~ :D

    ReplyDelete
  3. ohh...ala,lama2 t biasa la.
    kalau jadi follower ni,everytime kau @ aku buat entry baru,t kluar kat dashboard tu...kira cam notification lah...

    ReplyDelete
  4. owh yeke?? hahaha~ okey2..nnti ak jd follower org len jgk..ak mmg btol2 buta nie..hak3 :D

    ReplyDelete