Pages

Tuesday, June 19, 2012

Story of Harlot - Part 1

"Tak semua pelaut tu tergolong dari kalangan yang jahil !! Tak semua pelaut senang berbuat perkara munkar !! Tak semua pelaut buat benda buruk cam ape yg korang kat darat fikir !!"


Awal2 lagi ak ckp cani sbb xnk korang2 yg kt darat fikir yg aku nie seorang pelaut dari golongan yg teruk..nape? sbb entry kali nie ak nk citerkan pengalaman aku yg "menyeramkan" mase sail aritu..bunyi cam tegas ayat ak mula2 tu kn? xla, saje buat cm tegas..sbb sape yg kenal aku, tau yg aku nie xpenah serious..kali nie aku serious, ok!! haha~ :D okeh, citernye cani....

Mase kapal aku masuk ke Qingdao, China, kebetulan mase tu aku off duty, dan secara kebetulan jugak, kitorang xde keje mase tu..so, aku dah decide utk turun shore (darat)..niat aku cuma satu, nak beli simcard China utk buat calling2 insan tersayang kt umah..memandangkan kapal aku seringkali masuk sini (China), dua port plak tu, pastu org ckp call rate dari sini ke Malaysia sgt rendah, sbb tu aku perlukan simcard tu..so pasni xperlulah aku bazirkan rm2 utk satu msg cam selalu ak buat tiap kali masuk sini..pasni bley laa aku gayut puas2 ngan family aku, mahupon si A =)

Pagi tu, lepas mintak permission dari 2nd engineer, aku ngan beberapa kawan aku yg lain pon siap2 lah tunggu kat bus stop yg ade kt tepi port tu..cuaca mase tu sejuk amat, musim sejuk kt China mase tu..nasib baik lah sweater aku agak tebal..hehe~ so, tunggu punya tunggu, bus xdatang2..sejam jgk kitorang tunggu kt situ, baru nak putus asa, datang laa sebuah van.."cantik jgk driver van nie" bentak hati aku..katenye, dengan caj tertentu, die bley bawak kitorang ke bandar..so, kitorang setujula..yela, dari duk tggu bus yg xtau bile nk datang tu, better kitorang naik van tu..mahal pon xkisah laa, asal dapat kuar..kitorang naik laa van tu berhimpit2..van kecik, kitorang lak ramai, dalam 8 orang mse tu yg kuar..tp xkisah laa..

Nak dijadikan citer, mase van tu nak kuar gate port utk ke bandar, ade laa sorang amoi nie tahan van nie..upenye die pon nk tumpang naik van kitorang nie.."ahh, xlawa lak amoi nie", so ak xperhati sgt kt die..juz tgk suasana sekitar je..kitorang pon da berhimpit2 mase tu, kat mane amoi tu nk duduk lau die naik jugak..jawapannye, tepi aku..aku pon xtau nape, mase amoi tu naik, sume kawan2 aku cam bg ruang kosong kt tepi aku, so, sedar xsedar die dah pon duduk kt tepi aku..ok, honestly, aku xsuke ngan pompuan China tanah besar nie, bau die lain macam.."Lau lawa xpela jgk" bisik hati ak..hahaha~ ahh, biar je laa..tahan je..dah mmg style aku, fon always kat tangan..mase tu si A msg aku, so aku nk reply laa..mase tu laa amoi nie tetiba rampas fon dari tangan ak..terkejut aku mase tu !!!

Macam2 die duk tanya aku, "U have a girlfren?" "How old are u?" "Where u came from?"..aku jawab laa tergagap2 mase tu..da laa amik fon aku, die bley plak duk belek2 isi kandungan mesej aku..nasib baik laa die warga local situ, so maybe die xpaham laa mesej aku ngan si A tu..tgh2 duk belek2 fon aku tu, die ckp "Wuh, so much love inside"..aku pon xfaham nape die ckp camtu dan ape maksud die sebenarnye..mase tu screen fon aku tertera mesej2 aku ngan si A..pastu die bukak plak galery, satu demi satu gambar die belek..pastu duk kip on tanya aku "Who's this?"..pastu sampai kt satu gambar tu, gambar si A..and of coz sume gambar bertudung je yg aku ade..die duk kip on ckp pasal si A "Oh, so this is ur girlfren..she seems nice..blaa blaa blaa blaa......but why she's wearing scarf (tudung)?" aku xjawab, aku senyum je..pastu lame jgk laa die duk tengok gambar2 tu sume..then kitorang pon sampai laa kt tmpat yg dituju, supermarket..tp amoi tu still xbagi lg fon kt aku..aku mintak, die bley plak buat bodo je..nak xnak, aku kip on ikot amoi tu..takot2 fon aku die rembat lak, susah laa nnti..fon tu ibarat nyawa bagi aku..hampeh punya amoi~


Bersambung...rest jap, nak smayang, umi aku da bising....haha~

No comments:

Post a Comment