Pages

Thursday, June 14, 2012

I'm Back (Story About 1 Year and 7 Month)

Assalamualaikum..dah setahun aku tak update blog aku nie..busy belayar ke sana sini dengan kapal company kesayangan..hehe~ aku rase dah tibalah masenye pula untuk aku share ape yang aku lalui sepanjang 7 bulan 20 hari aku sail dengan Bunga Teratai Tiga..rank ak? haha..until ak off, rank ak still Junior Engineer..means, setaun ak jadi junior MISC Berhad..promotion has been frozen !


Aku on kapal Bunga Teratai Tiga (container / liner vessel) pada tanggal 19/10/2011, genap2 sebulan sebelum birthday aku, kt Port Kelang..lame aku cuti lepas off Bunga Raya Dua aritu..duit kat poket pon makin surut sehinggakan aku terpaksa bekerja part time di sebuah carwash area kampung aku..gajinye, hurm, boleh laa nak buat kuar jalan2 and dating utk sehari..hehe~ sebelum aku on kapal nie, seperti biase, aku akan inform sume insan yg tersayang supaya dorang sume acknowledge pemergian aku, family, sedara mara, and si dia or si A..cam biase laa, ucapan2 dan kata2 semangat disedekahkan kt aku buat bekalan utk aku sail nanti..thanks yuols! si A nie, bile die tau aku nak sail, die sanggup ponteng class balik umah semata-mata nk jumpe aku..da la tu, die blanja ak mkn lak..maklum laa, die tau cik abg die nie da sengkek mase tu..hahaha..pastu, memandangkan burfday kitorang cukup2 lagi sebulan nk tiba, kitorang pon celebrate awal :) beli kek murah2 pon jadila, asal dpt mkn same2, da rase cam makan kek mahal daa..hehe..

Aku on kapal nie dengan pelbagai kesulitan..kapal dijangka masuk Port Kelang 20hb..so ak fikir, sempat laa ak rest kejap kt hotel sebelum on kapal, memandangkan mase tu baru 18hb..tup2, tengah hari tu ofis bagitau, kapal masuk mlm nie..so, kelam kabut laa aku nak cari barang2 yg xsempat nk beli time kt umah aritu..pas maghrib tu van company datang pick up ak ngan beberapa crew yg lain (cook asuad, os fitri, fitter sheikh khalil)..dengan xsempat nk makan2, kitorang terus ke Port Kelang mlm tu..sampai kt sane dalam pukul 10 mlm, pusing punya pusing, kitorang xjumpe pon mane kapal kitorang..ejen pon contact laa kapal, upenye kapal kitorang still kt luar lg, baru otw nk masuk port..so, kitorang pon tggu laa kejap kt kantin berhampiran..sume xmakan lagi mase tu, pegi kantin dgn harapan nk isi perut..tukang masak lak xde, kitorang juz minum air je..tepat pukul 12 malam, kapal masuk port..kitorang pon trun van, then naik kapal..mlm tu ujan lebat..basah kuyup laa kitorang..sampai2 atas kapal je, ak terus ke bilik, take over all machinery dari dua orang member ak, Mad ngan Sani, dorang berdua off hari nie..start kol 12.30 sampai kol 2 pagi dorang duk handing over kt ak..byk jgk laa "awek" yg ak nak kna jaga nanti, yakni, pumps, incinerator, OWS, STP, FWG, chemicals, lubs oil, documentation..pas handing over, ak naik kebilik, semayang isyak kejap, then berniat utk tido..baru 2 saat selimut, 2nd engineer dah pon call ak, suruh trun engine room, take duty..fuhh, berpinar mata ak, smalam naik bus from kelantan to KL..mlm nie lak nk kna amik duty..haha~ dugaan....

Esoknye plak, ak off duty..pas siap handing over kt 4th engineer Gavin, kol 8.15 tu ak naik ke bilik..dengan harapan nk tido laa..tibe2 pukul 10 pagi dah ad org call bilik ak, bagitau ad pump leaking lak..so, ak pon turun laa engine room kol 10 tu, trus repair pump tu..dengan pengalaman repair pump yg 12 % mase tu, ak xbrapa yakin nk buat sorang2..haha..nasib baik la 3rd engineer Mizi dtg tolong ak..dulu ak penah sail same2 ngn die, waktu ak cadet dulu taun 2009..dulu die 4th engineer..ak mmg respect laa 3rd engineer Mizi nie, die mmg terbaik..xpenah ak tgk die marah2 orang..rajin lak tu tolong2 orang..hehe~ so, itulah dugaan dan kesulitan aku for the 1st day ak on kapal nie..Bunga Teratai Tiga :)

No comments:

Post a Comment