Pages

Friday, September 9, 2011

1st Trip to Ausie (Melbourne)

Setelah 2 hari kapal kitorang kt Sydney, maka kitorang pon teruskan lagi sisa pelayaran kt Ausie nie utk ke Melbourne pulak..ak dah planning, kt Melbourne nnti, ak xnk turun shore, ak nk gayut je 24 jam..sbb after Melbourne, kapal ak terus ke Singapore..means 10 hari aku akan terputus line dengan insan2 di daratan..perjalanan ke Melbourne nie sangat extreme..mase nie, cuaca kt Ausie xberapa elok, musim sejuk..so laut jd bergelora, kapal pon ape lagi, rolling dengan teruknya sampai kitorang sume xdapat nk tido nyenyak sepanjang kapal xmasuk pelabuhan..dan mase on the way ke Melbourne jgk laa kapal ak ditimpa sedikit bencana~ ceritanya macam nie...


"Hari nie ak keje cam biasa, even AMSA inspection da PASS, kitorang still lg maintain kebersihan engine room..ak juz doing normal cleaning kt purifier room, lap minyak, mop lantai kasi kilat, lap purifiers ngan tray, pastu susun2 tools..abes keje kol 5, ak naik bilik, rest..mlm tu mcm biase laa, nk tido awal mmg xdapat laa dengan keadaan kapal rolling cani..kadang2 time ak tido pon, ak bley jatuh katil bila rolling..so, ak lepak2 sambil dengar lagu fevret si A dua tiga lagu, then ak terlelap lebih kurang kol 2 pagi, susah nk tido dlm keadaan kapal goyang2 cani, seriously..sedang ak menghayati tido yg xberapa lena tu, tiba2 greaser ak datang bilik ak "weh khalis, purifier room ko, minyak melimpah kuar, banyak gile, cepat3" ap lagi, kalut ak dibuatnye, cepat2 ak bangun, sauk coverall, basuh muka lebih2 kurang, then turun engine room..ak jeling kt jam, wahhh, baru kol 4.40 pagi..ak terus lemah semangat, da laa kol 4 pagi, ngantok lagi, pastu ade problem yg berkait ngan purifier room ak plak..mase on the way turun, ak selisih ngan Faiz, ak tanya die ape benda jadi kt purifier room, die pon xtau, baru je nk tido da kena panggil turun~ maka kitorang pon berlari laa turun ke engine room..Faiz sebelum tu die pegi ke setiap bilik engine crew, kejut dorang sume, ckp ade emergency.."

"Bile ak turun je dlm engine room, bau minyak H.F.O terus menusuk ke dlm hidung ak..pastu ak nmpak kesan tapak kaki berminyak hitam memenuhi ruang platform sekitar engine room..dr jauh lg ak nmpak minyak bergenang kt lantai purifier room..berlari laa ak turun, nk tau ape yg jd..ap yg ak nmpak mase tu, chief, 2nd engineer ngan Mus tengah check problem tu..badan dorang penuh ngan minyak hitam dr kepala hinggala ke hujung kaki..memang dasyat..Tuhan je yg tau..minyak plak melimpah2 kt lantai smpai ke buku lali..penuh satu purifier room..perasaan ak mase tu, nk nangis pon ade jgk..sebab segala usaha ak selama sebulan lebih mencantikkan bilik tu, musnah dlm hanya satu malam !! Ak mmg lemah semangat..nk marah pon ade jgk, tp xtau nk marah kt sape..so, ak, Faiz, Mus, ngan Adi terus ke steering gear dan SOPEP room utk amik kain buruk, wilden pump, ngan segala benda utk cuci minyak tu..mase tu kapal tgh rolling teruk..tiba2, kapal kitorang blackout..bile kapal blackout, sume machinery yg ade kt atas kapal nie, akan stop..begitu jgk dgn enjin kapal..bile kapal stop, rudder kapal dengan sendirinya akan berpusing penuh ke satu arah, dan ini mmbuatkan kapal kitorang hampir terbalik..plus ombak or wave laut yg besar mase tu, and cuaca yg xelok..kitorang terjatuh ramai2..mase tu, ak kt passage way, kt situ ade banyak tong2 drum yg penuh ngan lubricating oil..tong2 nie bergerak ke sane cni pastu hampir kena ak mase tu..yela, hero kan selalu menang, so ak sempat laa mengelak..haha~ nasib baik..."








 Ok, tu saje gambaran suasana dlm engine room sebelum arrival Melbourne..ak kena lap sume minyak2 tu start from 5 pagi, until 10 mlm..smpai rosak deria hidu ak duk bau minyak tu seharian..pg tu kitorang buat keje same2..bile sampai port, ak ngan sorang fitter Filipina je duk mengelap minyak2 tu sume..yg laen2 sume duk service main engine..chief ak start buat kalut die, duk rajin time2 emergency cani..tah pape~ so, bile da kol 10 mlm, ak rase penat amat, so ak naik, mandi, mkn, smayang, then tido..keje tu ak juz sambung esok je la..dlm kol 12, ak bangun, then calling2 yg tersayang..haha~ begitulah kisahnya..pengalaman nie da buat ak jd seorang yg pakar dlm bidang MENGELAP !! thanks to 3rd engineer Asmin Siza...best 3rd engineer ever !! Ak xkan lupakan "jasa" baikmu...

No comments:

Post a Comment