Pages

Thursday, October 11, 2012

Hang in There Little Adam !!

Entry kali nie ak nk share citer pasal kisah menyayat hati seorang bayi bernama Ahmad Adam Syukri..first ak tahu pasal baby nie melalui post someone kt facebook..first time ak tgk picture baby nie, ak tertanya2 dalam hati "nape baby nie jadi cani? ape masalah baby nie? die sakit ape?" So, ak going thru page facebook Ahmad Adam Syukri nie utk mengetahui ape sebenar masalah yg baby nie alami..kat page die, ak scroll2 mouse ak, perhati setiap gambar die yg diupload kt situ..dengan xsemena2, air mata ak mengalir melihat keadaan baby nie..

Bagi yg masih xtahu siapa itu Ahmad Adam Syukri, die merupakan seorang bayi comel berumur 7 bulan, yg dilahirkan pada 4 Mac 2012 tanpa sebarang kecacatan fizikal..namun, takdir Ilahi telah menyebabkan sesuatu terjadi ke atas dirinya dan juga keluarganya..sewaktu dilahirkan, Adam lahir secara vacuum dan keluar dalam keadaan flat dan kekurangan oksigen..scan MRI pada 9 Mac 2012 menunjukkan otak Adam mengalami brain damage (severe HIE) atau lebih dikenali sebagai kerosakan pada saraf otak..Adam tidak pandai menelan air liur dan disebabkan itu, die terpaksa bergantung pada mesin suction utk menyedut air liur dan kahak di dalam rongga hidung dan mulutnya..Adam juga terpaksa bergantung kepada mesin oksigen utk terus hidup..kedua2 belah mata Adam mengalami luka dan tidak dapat berfungsi..begitu juga dengan telinga kanannya yg tidak dapat mendengar kerana mengalami kerosakan pada bahagian dalam telinganya..doktor pakar mengesahkan Adam akan terlantar seumur hidup dan peluangnya utk hidup dan berjalan seperti kanak2 normal lain amatlah tipis..doktor pakar tersebut mengklasifikasikan kerosakan otak Adam sebagai kematian saraf otak..






Berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul..begitulah yg dialami oleh Adam dan keluarganya..pagi semalam ak mengikuti kisah dorang melalui MHI (Malaysia Hari Ini), di mana MHI telah mnjemput kedua orang tua Adam ke studio..ibunya telah berkongsi segala kisah pahit manis hidupnya sepanjang membesarkan Adam..berikut adalah antara kisah yg ak dengar melalui ibunya semalam..

Ibunya terpaksa bercuti tanpa gaji demi menjaga Adam yg terlantar sakit..kos utk menampung perubatan Adam setiap bulan amatlah tinggi, iaitu sekitar RM 3000 sebulan..pendapatan bapanya pula tidak cukup utk menampung perbelanjaan perubatan Adam dan pernah suatu ketika, mereka kehabisan susu utk Adam..ibunya terpaksa menahan malu meminta ehsan dari orang ramai semata2 utk membeli susu kepada Adam..ada jg insan yg sudi membantu, dan ad juga yg memberi seribu satu alasan..kesusahan ini telah memaksa ibunya utk berhutang dengan ceti bagi menampung keperluan Adam dan bg kos perubatannya..

Sewaktu ditanya oleh pengacara MHI mengenai cara penjagaan Adam kt rumah, ibunya menceritakan bahawa Adam tidak boleh dibiarkan bersendirian walaupun hanya satu jam..pernah satu ketika, ibunya yg kepenatan tertidur hanya sejam, dan apabila terjaga, Adam sudah pon kebiruan kerana tidak dapat bernafas..susah kn nk jaga Adam? Ada satu ketika juga, pernah blackout di kawasan perumahan mereka..seperti yg anda tahu, Adam bergantung sepenuhnya pada mesin2 utk terus hidup..so, mesin2 tersebut stop semasa blackout..Adam tidak dapat bernafas kalau mesin2 nie xberfungsi..maka, ibunya sanggup berkorban utk Adam dimana die telah menyedut air liur dan kahak Adam bg membantu Adam bernafas semula sebelum membawanya ke hospital..seriously, air mata ak mengalir setelah mndengar kisah yg ibu die citer nie..

Bagi sape2 diluar sane yg sudi membantu Adam, anda bolehlah menyalurkan sumbangan anda ke akaun ibunya..sekurang2nya, setiap sen yg anda salurkan, dapat membantu Adam dan keluarganya mengurangkan beban dan menjadi saham akhirat utk anda kelak..InsyaAllah~

AHMAD ADAM SYUKRI

NORAISYAH MD MALENA
LOT 432 TAMAN SUSUR JAMBU
JALAN JAMBU SELATAN
96100 SARIKEI SARAWAK

MOBILE : 013-3439702
02040007292201 CIMB BANK
NORAISYAH MD MALENA

Tuesday, October 9, 2012

World of Ghost Ship

Entry kali nie sesaje je ak rase nk share pasal kapal2 hantu yg ak tau kt korang..mne tau kot2 pasni korang nk sailing ke, kot terserempak ngn kapal2 yg ak citer nie, bley jgk korang amik gambar kapal2 tu..lau berani, try follow kapal tu, then naik..mne tau kot jumpe harta karun ke..hehe~

The Octavius
Kisah pasal kapal nie bermula dari tahun 1775 lagi..kapal nie dijumpai kt area Greenland oleh sebuah kapal whaler Herald (kapal penangkap paus)..kapal tu dikatakan sail tanpa arah dan keadaan layarnye agak teruk sbb da koyak2..dorang decide utk boarding kpl tu utk kenal pasti samada kapal tu still ad orang kemudi atau tidak..atas kapal tu, dorang jumpa mayat2 yg beku and almost perfectly preserved..dorang juga turut menjumpai mayat kapten kapal tu yg still lagi duduk kt meja dlm cabin die, dgn pen yg still lg kt tangan die, maybe sebelum die frozen tu, die tgh nk isi log sbb captain's log ad kt depan die..dlm bilik tu jgk, dorang menjumpai mayat wanita ngn mayat kanak2 lelaki kt atas katil..lepas dorang ambil captain's log, dorang terus beredar dr kapal tersebut..berdasarkan captain's log, entry last yg tertulis kt situ adalah pada tahun 1762, means, kapal tu dah 13 tahun drifting kt kawasan Artik..

The Octavious

Schooner Jenny
Kapal kecik nie dikatakan membeku kt laluan berais di Drake Passage pada lewat tahun 1823..kapal nie dijumpai oleh sebuah whaler Hope pada tahun 1840, dengan keadaan sume crew kapal yg mati membeku..same cam keadaan The Octavius jgk..dorang berjaya mnjumpai captain's log, dan kt last page bertulis "May 4, 1823. No food for 71 days. I am the only one left alive"..kapal nie mempunyai tujuh orang crew termasuk seorang wanita, dan seekor anjing..crew whaler Hope telah menyemadikan kesemua mayat Schooner Jenny kt laut..kisah mengenai kapal nie telah diabadikan di dalam puisi Asutralia "The Ship of Ice"..

Schooner Jenny

S.S Ourang Medan
Maksud name kapal nie adalah Orang Medan..kapal nie merupakan kapal kargo Belanda yg telah menjadi shipwreck di perairan Indonesia selepas semua crewnya mati dalam keadaan mencurigakan..kisahnye bermula pada tahun 1948, dimana dua buah kapal Amerika yg melalui Malacca Straits (selat Melaka) menerima distress messages dr kapal Ourang Medan..beberapa code morse yg diterima termasuklah "All officers including captain are dead lying in chartroom and bridge. Possibly whole crew dead." then diselangi dengan mesej2 yg tidak dpt difahami, diikuti oleh mesej terakhir "I die." then terus senyap..beberapa ketika kemudian, kapal2 nie pon tibalah di lokasi di mana kapal SS Ourang Medan menghantar mesej utk misi menyelamat..SS Ourang Medan dikatakan tidak mengalami sebarang kerosakan..apa yg dorang jumpe kt atas kapal tu hanyalah beberapa mayat yg bergelimpangan, termasuklah bangkai seekor anjing dalam keadaan posture yg teruk..tiada yg terselamat, dan tiada kesan cedera pada mayat2 tersebut..selepas itu, api dikatakan tiba2 menyala di bahagian kargo, memaksa anggota2 menyelamat turun dr kapal tersebut..kapal itu pon meletup, dan terus tenggelam..kejadian sebenar yg menimpa crew kapal SS Ourang Medan kekal menjadi misteri sehingga sekarang..

SS Ourang Medan

The Bel Amica
Kapal nie dijumpai di pesisir Pulau Sardinia berdekatan Punta Volpe, Italy pada 24 Ogos 2006..pasukan coast guard Italy menjumpai kapal nie tersadai di tepi pantai tanpa crew..pasukan coast guard tu pon naik atas kapal tu dan bawanya keluar dari pesisir..once dorang naik kapal tu, dorang menjumpai makanan Arab yg separuh terusik, peta Afrika Utara berbahasa Perancis, beberapa longgok baju dan bendera Luxembourg..tiada sebarang dokumen yg dijumpai di atas kapal tersebut..

The Bel Amica

Kobenhavn (Big Dane)
Kapal nie merupakan kapal layar terbesar yg pernah dibina pada mase tu, dan digunakan sebagai naval training vessel..pada pelayarannye yg ke-sepuluh, iaitu yg kali terakhir pada 21 September 1928, seramai 75 orang crew dan seorang kapten menyertai pelayaran tersebut..mereka berangkat dari Europe untuk menurunkan kargo berupa kapur dan simen di Buenos Aires dan mengambil kargo lain utk dibawa ke Melbourne..dan selepas itu pulang semula ke Europe dengan kargo lain dari Melbourne..pada 17 November 1928, mereka selamat tiba di Buenos Aires..selepas itu, pada 14 December 1928, mereka berangkat utk ke Melbourne..perjalanan mereka dijangka smengambil mase selama 45 hari dan pada tarikh mereka sepatutnye, kapal mereka masih lagi tidak kunjung tiba..menurut sebuah kapal steamer William Blumer, mereka pernah bertukar2 mesej dengan kapal tersebut pada 14 December 1928 di Tristan da Cunha, Atlantic Ocean..dikatakan perjalanan mereka adalah menuju ke lokasi yg same..pada mlm tersebut, steamer William Blumer cuba utk mnghubungi lagi Kobenhavn tp xde jawapan..start dari mlm tu, xde pape lagi yg dpt didengari dari Kobenhavn..kehilangan kapal tersebut kekal menjadi misteri sehingga sekarang..

Kobenhavn (Big Dane)

So, inilah sedikit sebanyak citer mengenai kapal2 hantu yg ak tahu..actually byk lagi yg ak tau seperti Mary Celeste, The Flying Dutchman, The Lady Lovibond, The Palatine Light, The Caleuche, dan lain2 lagi..tapi ak xberminat sangat utk citer pasal kapal2 tersebut sbb ak rase ianya sekadar mitos dan lagenda sahaja..hehe~ ap yg ak citer kt atas tu merupakan yg betol2 berlaku (aku rase laa, sbb based kt bahan2 bukti yg orang jumpe)..so, that all yg ak nk share ngn korang, enjoy reading....and for sailors, enjoy sailing =)

Monday, October 8, 2012

My Daddy's Project II Continue (Homestay)

1st thing yang ak nak tengok bile sampai kt umah nie, adalah homestay2 ayah ak..adik2 ak kalut gtau ak, yg ayah ak dah tambah 2 bijik lg umah kt blakang tu mse ak kt atas kapal..lau dulu, sebelum ak sailing, juz ad sebuah je rumah projek homestay ayah ak nie..tp sekarang dah ad tiga buah..siap sekali ngan landskap and pagar..mmg berbeza ngn apa yg ak tengok sebelum ak pegi dulu..ntah bape plak laa modal yg ayah ak dah kuarkan utk projek die nie..pape pon, entry kali nie just nk promote projek ayah ak nie kt u all..lets take a look =)

Homestay Damai :-
  • Dua bilik (bilik tidur dan bilik air)
  • Dilengkapi dengan kemudahan2 seperti penyaman udara, televisyen, pemanas air (untuk shower), cerek elektrik, dan perabot (satu katil saiz master, kerusi santai, meja)
  • Harga : RM100/day
Pandangan depan Homestay Damai

Master bed

Perabot yg simple

Ruangan persendirian @ bilik air

Homestay Mok Teh :-
  • Satu ruang rehat, dua bilik tidur, dua bilik air, dan balkoni / anjungan
  • Dilengkapi dengan kemudahan seperti kipas syiling di setiap bilik, pemanas air (untuk shower), cerek elektrik, televisyen, peti ais, dan perabot (dua katil saiz master, kerusi santai, meja, rak)
  • Harga : RM250/day
Pandangan hadapan Homestay Mok Teh

Ruang anjungan santai

Bilik tidur 1

Bilik tidur 2

Antara kemudahan yg disediakan

Kopi Radix pon ada tau..hehe

Ruang rehat

Tangga depan Homestay Mok Teh

Lagi satu rumah yg 1st ayah ak buat, dah pon ak promote dlm entry sebelum nie..sila klik pada link di bawah utk melihat semula rumah 1st tu..nama rumah yg 1st tu adalah Homestay Pok Teh, harganya cume RM150/day..pape u all boleh lah contact ayah ak utk booking or bertanya dengan lebih lanjut mengenai homestay tersebut..nie no fon ayah aku 019-9324223 =)

http://goodpirate123.blogspot.com/2011/10/my-daddys-project-ii-homestay.html

Gambar kt bawah nie plak adalah next projek ayah ak..ak pon xsure ap yg die nk buat lg kt belakang tu..sekarang tapak tu jadi tempat parking kete bg pelanggan2 homestay kami =) Okeh, sekian saje utk entry kali nie~ Assalamualaikum...


Thursday, October 4, 2012

My First Car

Tengok tajuk pon sure korang da tau ap ak nk citer kan? haha..yup, kali nie ak nk citer pasal my first car yg ak beli hasil titik peluh ak sendiri sepanjang sail 8 bulan aritu =)

2nd day ak kat umah, mase tu hari Jumaat, ak ajak ayah ngn umi ak kuar utk survey kete yg ak nk beli..pagi2 lagi ak bangun, mandi, trus gtau dorang hasrat hati ak nie..semangat gile kn? haha..xsempat rest lagi dari turun kapal, da terus nk cari kete..yela, kete umi ak yg selama nie ak selalu naik, ayah ak dah jual..so, xde kete laa utk ak guna pasni sepanjang ak cuti..mau xtension, kete nie umpama nyawa bagi ak kt umah nie..hehe..so, kitorang pon bersiap2 then kuar lah pagi jumaat tu same2..

1st kedai yg kitorang pegi, kt kedai Mazda..kt situ ad laa beberapa buah kete yg dah di'suggest' oleh seorang akak dealer nie utk ak..antaranya Mazda 3 (hatchback and sedan), Mazda 3 MPS, dan Mazda RX-8..kate akak tu, ramai orang2 kapal beli kete Mazda, sbb kualiti dan harga yg berpatutan..so, ak pon tinjau2 laa kete2 yg akak tu suggest kt ak nie..dlm byk2 kete nie, ak tertarik dgn Mazda 3 MPS, sbb kelajuan dan size kete nie yg kecik..tapi harga lak cam xberpatutan..haha~ juz tinjau2 je laa..try duduk, tgk interior, engine..fuhh, mmg memukau..kalau laa bley test drive, kn best..hehe..pastu ak tgk plak Mazda RX8..kete nie mmg nmpak sporty gile, 2 pintu, kaler plak merah, mmg rse nak amik je kete tu..pk punya pk, better ak survey kete lain dulu sbb ak xpernah terlintas pon nk beli Mazda..sbb kete impian ak since atas kapal lagi adalah Volkswagen Golf GTI =)

Mazda 3 MPS

Mazda RX-8

Mazda 3 sedan

Kedai kedua kitorang pegi, adalah kedai yg jual kete2 import yg recond dan 2nd hand..kt sini, macam2 jenis kete idaman hati ad dijual..antaranya Nissan Skyline GTR, Nissan Fairlady, Golf GTI yg aku nak pon ade..terus ak xtengok kete lain dah..dealer kt situ suh ak test drive..engine newly install dan fully upgrade katenye..ape lagi, peluang terhidang..terus ak start kete nie, then drive..ak mmg sangat2 puas hati ngn engine kete nie, pick up gile..sayangnye, interior kete nie amat buruk..dashboard calar balar, steering cover da kopak2, radio panel pon cam dah buruk..yang baru cuma lah leather seat yg dah di upgrade ke Recaro semi bucket seat..ayah ak bisik kt ak, lau nk golf yg baru, kena tgk kt Kuantan, sbb mase tu ad pameran Volkswagen kt Kuantan..tp ayah ak nie asyik bz je keje, tah bile laa nk pegi Kuantan..ak lak xsabar nk ada kete sendiri..pk punya pk, ak decide laa utk sauk je kete nie..kitorang pon discuss laa ngn dealer situ, die bg hrga 130k..kitorang pon setuju, sbb harga still bley runding lagi..esok kitorang akn bawak segala dokumen utk deal pasal kete tu..kire mmg da 80% setuju nk amik kete tu laa..dalam kete, ak still lagi discuss ngn ayah ak pasal kete tu..umi ak xpuas hati ngn kete tu sbb interior buruk sgt..perasaan ak pon da makin berbelah bagi..samada nak atau xnak..

Nissan Skyline GTR

Golf GTI

Nissan Fairlady

Nak dijadikan citer, ayah ak pon bawaklah ak ke sebuah lagi kedai kete..ayah ak ckp, die ad berkenan kt sebuah kete nie..dan maybe sesuai ngan ak..tp xsure laa, kena ak tgk sendiri kete tu..kawasan tu banyak kedai kete..so, mula2 kitorang ke kedai yg ad kete2 Ford dan Toyota..ayah ak suggest Ford Fiesta kt ak..ak tilik punya tilik, almost suke jgk kt kete nie..tp nmpak cam ramai sangat lak orang duk pakai..ayah ak pon ckp camtu jgk..actually, ak ngn ayah nie punyai taste yg same..kitorang xberapa minat sgt ngn kete yg org dah ramai pakai kt atas jalan..kononnye nk lain dari yg lain laa..hahaha~ so, kitorang survey kt Toyota plak..kt situ, xde satu pon kete yg berkenan kt hati ak..sbb Toyota 86 still lagi xde kt situ mase tu..then kitorang pon beralih laa ke kedai KIA plak..ayah ak cakap, aritu die penah tgk satu kete KIA, tp xsure KIA ap, cun jgk katenye..sampai je kt situ, ayah ak tunjuk kt ak kete yg die tgk tu..oooo, KIA Forte Koup upenye..ak penah tgk kete nie mase kt pameran kt Penang aritu..so, ntah cane, ak pon decide utk beli kete nie..harga pon berpatutan, pastu look sporty..so, sauk je laa~ =)

Toyota 86

Ford Fiesta

Dan kt bawah nie laa kete yg ak beli, my fisrt car..even kete ak nie xlaa semahal cam kete orang2 lain, tp ak still berbangga dan berpuas hati..sbb ak beli kete nie guna duit ak sendiri, hasil titik peluh ak keje selama 8 bulan aritu =) hehehe~

Nie lah kete ak tu :)